5 voordelen van krachttraining!

Krachttraining is onder vrouwen een stuk minder populair dan onder mannen. Toch zouden we eigenlijk allemaal (dus mannen en vrouwen) minimaal twee keer per week aan krachttraining moeten doen. 

Waarom krachttraining goed voor je is

Als vrouw kun je met behulp van krachttraining snel in shape komen en een stuk makkelijker afvallen. Als je toch nog twijfelt, dan vind je hieronder 5 redenen voor vrouwen om vandaag nog met krachttraining te beginnen.

1. 24 uur extra calorieën verbranden 

Een groot voordeel van kracht training voor vrouwen is de zogenaamde “naverbranding”. Onderzoek toont aan dat je als vrouw in de 24 uur na je training zo’n 100 calorieën extra verbrandt als je je spieren goed hebt getraind. Dit lijkt niet zo veel, maar op jaarbasis is het toch al snel een paar kilo. De gemiddelde vrouw wil ongeveer zoveel kilo kwijt. Kortom: zet je als vrouw goed in tijdens krachttraining, en je verliest vervolgens nog steeds extra calorieën terwijl je alweer lekker op de bank zit!

2. Spiermassa voorkomt diabetes type 2

Steeds meer mensen krijgen diabetes omdat ze slecht eten en weinig aan lichaamsbeweging doen. Onderzoek wijst uit dat vooral krachttraining enorm helpt om diabetes tegen te gaan. Dit is met name te danken aan het feit dat spieren je bloedsuikerniveau stabiliseren. Dat is dan ook één van de redenen waarom krachttraining ook voor vrouwen heel belangrijk is.

3. Afvallen door krachttraining

Afvallen is populair onder vrouwen, maar krachttraining wordt daar niet zo vaak mee in verband gebracht. Vaak wordt gedacht dat vooral cardiotraining ervoor zorgt dat je afvalt. Nu is dit in principe waar, maar vergeet niet dat het veel beter is om een smallere taille én meer spiermassa te krijgen, dan simpelweg kilo’s op de weegschaal te verliezen. Twee keer per week aan krachttraining doen zorgt er zelfs voor dat je vetpercentage met 3 procent afneemt in 10 weken.

4. Sla lichte gewichten & veel herhalingen over

Door aan krachttraining te doen wordt je niet ineens een spierbundel. Vrouwen hebben van nature minder testosteron in hun bloed, waardoor ze niet zo snel hele grote spieren zullen kweken. Dus wees niet bang om wat extra gewichten te gebruiken. Dat verhoogt je vetverbranding nog meer.

5. Krachttraining maakt sterker

Het is natuurlijk logisch, maar het mag best nog eens benadrukt worden: krachttraining maakt vrouwen sterker… Daarnaast heb je door regelmatig aan krachttraining te doen veel minder kans op blessures zoals verrekkingen.

2 keer per week 30 minuten krachttraining is genoeg

Wil jij meteen aan de slag? Maak dan kennis met de eGym. De eGym-Cirkel is een slimme combinatie van 8 volautomatische toestellen. De eGym-coach stelt eenmaal alle toestellen voor je in en al je persoonlijke gegevens, zoals je zitpositie en trainingsgewicht, worden automatisch bewaard op een chipkaart. Elke deelnemer traint en wisselt vervolgens op hetzelfde moment, waardoor je binnen 30 minuten een complete workout doet. Zonder wachttijden en zonder dat het saai wordt.

Meld je nu aan voor een gratis proeftraining!