5 yoga oefeningen voor meer kracht

Yoga is een hele goede manier om te werken aan je kracht, balans en ontspanning. Maar als je al die ingewikkelde yoga oefeningen voorbij ziet komen op instagram en youtube, kan een eerste stap naar de yogamat best wel intimiderend zijn.

Daarom hebben we een paar simpele yoga oefeningen op een rijtje gezet, die voor zowel de beginner als de gevorderde yogi waardevol zijn. Nu is het gewoon een kwestie van rustig in- en uitademen, je zenmomentje pakken en volhouden. Door dagelijks deze 5 simpele oefeningen te doen, zal je merken dat je lichaam krachtiger wordt en je hoofd rustiger.

Meditatie pose
Sukhasana

zitten

Ga zitten in een comfortabele kleermakerszit. Sluit je ogen en focus op je ademhaling. Tel het aantal seconden dat je in- en uitademt om je hoofd tot rust te brengen. Ben je even afgeleid? Geen probleem, ook dat hoort bij yoga. Probeer gewoon je focus terug te brengen naar je ademhaling. Blijf minimaal een minuut zo zitten, zodat je lichaam en hoofd zich optimaal kunnen ontspannen en voorbereiden op de rest van de yoga oefeningen.

Downward Facing Dog Pose
Adho Mukha Svanasana

DOGMisschien wel de bekendste yoga pose: de downward facing dog, ook wel de hond genoemd. Deze oefening zorgt ervoor dat je hele lichaam aan het werk wordt gezet. Je traint je rug en buikspieren terwijl je je hamstrings goed oprekt.

Om deze goed uit te voeren, rol je je schouders naar achter en strek je je armen uit. Spreid je vingers wijd uit elkaar, duw je handen in de grond en lift je billen omhoog. Duw je kin naar je borst en kijk tussen je benen door. Span je buik lichtjes aan en kantel je bekken naar achteren. Hou deze oefening 5 ademhalingen vol.

Dolphin Plank Pose
Makara Adho Mukha

BRUGZet je buikspieren aan het werk door vanuit de downward dog positie op je handen en knie te gaan zitten. Plaats je ellebogen direct onder je schouders op de grond en span je rug en schouders aan terwijl je je benen achter je plaatst. Span je buik goed aan, om je rug recht te houden en hou deze beweging wederom 5 ademhalingen vol. Zin om even goed door te pakken? herhaal deze oefening dan 3 keer.

Zijplank

SIDE PLANK

Vanuit de dolphin pose lift je je ellebogen omhoog en verplaats je je gewicht naar je handen om uit te komen in een hoge plank. Vanuit daar duw je je gewicht naar je linkerhand, stapel je je benen op elkaar en draai je voorzichtig je torso naar rechts totdat je een volledige zijwaartse plank maakt. Probeer je balans te behouden door je rechterarm in je zij te plaatsen om recht omhoog te strekken. Sta je goed? Blijf hier dan voor 5 ademhalingen.

Plaats je hand vervolgens voorzichtig terug tot je weer in een gewone plank positie staat. En herhaal de oefening dan ook aan de andere kant.

Corpse pose
Savasana

Een krachtig lichaam is ook een uitgerust lichaam, vandaar dat we deze yoga reeks eindigen met de savasana. Ga op je rug liggen, sluit je ogen en ontspan je hele lichaam voor minimaal 5 ademhalingen.

Heb je de smaak te pakken gekregen? Kom dan naar een yoga les bij Health Club Jordaan!

Iedere maandagochtend om 8.45 uur geeft Sandra gentle hatha flow yoga
Iedere dinsdag om 16.00 uur geeft Anna Yin Yoga
Iedere zaterdag om 15 uur geeft Roos Vinyasa yoga