ALLES OVER ANTIOXIDANTEN

Gezond zijn willen we allemaal wel. Naar de sportschool gaan en niet teveel drinken helpen je om net dat beetje af te vallen of je lijf beachbody proof te maken. Ook voeding is een belangrijk onderdeel bij een gezonde leefstijl. In deze blog lees je alles over antioxidanten, want wie heeft er niet van gehoord! Loop een denkbeeldige supermarkt in en de etiketten met gezondheidsclaims over antioxidanten vliegen je om de oren. Maar wat is het nou precies, waar zit het in én heel belangrijk, waar is het goed voor?

Wat zijn antioxidanten nu echt?

Antioxidanten komen voor in alle plantaardige producten zoals fruit, groenten, koffie, thee, chocolade en jawel, zelfs in wijn! Er zijn wel duizend verschillende antioxidanten maar de meest bekende zijn flavanols (chocolade, resveratrol (wijn) en lycopene (tomaten). Andere populaire

antioxidanten bevatten vitamine A (bètacaroteen), C, E en catechinen.

Ok, leuk maar waarom zijn ze dan zo belangrijk?

Het mooie aan antioxidanten is dat ze je lichaam helpen met het voorkomen of zelfs beëindigen van celschade veroorzaakt door oxidanten. (Snap je, Anti-oxidanten.) Oxidanten zijn vrije radicalen die vrolijk rondzwermen in je omgeving, maar ze worden natuurlijk ook gewoon geproduceerd in je lichaam zelf. Zo helpen oxidanten je lichaam een handje bij het weren van virussen en bacteriën. Maar bij een overschot aan oxidanten kunnen ze ernstige schade veroorzaken en bijdragen aan bepaalde vormen van kanker en hart-en vaatziekten.

Oftewel, een goede balans tussen oxidanten en anti-oxidanten is voor iedereen belangrijk.

Hoe zorg ik voor een goede balans?

Als je gezond en vooral gevarieerd eet krijgen de meesten mensen gewoon genoeg antioxidanten binnen en is het helemaal niet nodig om extra voedingssupplementen te slikken of jezelf kapot te eten aan producten vol met antioxidanten. Wel kan je af en toe wat bewuster kiezen voor antioxidantrijke producten om je lichaam een extra boost te geven.

Welke producten kan ik kiezen?

Blauwe bessen zijn de bekende antioxidantbommetjes maar kijk ook eens naar de wat minder voor de hand liggende opties zoals rode pepers, kiwi’s, pompoen, cacao, frambozen en koffie. Ga je voor producten met een schil zoals appels, druiven en aardappel? Eet ze met de schil, die zit vol met antioxidanten. Wel eerst goed wassen. En wil je een extra boost aan je avondmaaltijd geven dan kan je kiezen voor lekker veel kruiden en specerijen. Het fijne is ook nog dat deze niet per se vers hoeven te zijn aangezien de gedroogde variant veel geconcentreerder is.

Tip, kies voor veel kleur dan zit je eigenlijk altijd goed, have fun!