Binnen 5 minuten weer helemaal Zen!

Het is maandagochtend 11.00 uur en jij zit al te fantaseren hoe je je collega uit het raam kunt gooien? Oei, dan lijkt het een hele lange werkweek voor jou te worden.. neem daarom 5 minuten van je tijd om deze zitmeditatie te doen van onze vrienden bij de YogaGarden. Redden jij en je collega allebei zonder kleerscheuren de vrijmibo!

Tip vooraf: neem de instructies eerst op en speel ze af terwijl je oefent! Lezen gaat zo moeilijk met je ogen dicht.

 

Kom zitten in een gemakkelijk zittende houding. Kan ook op een stoel, als de rug maar recht blijft.

Met de ogen dicht focus je op het natuurlijke ritme van jouw ademhaling. Duizenden afleidingen komen voorbij – inclusief ‘dit is onmogelijk, ik heb betere dingen te doen’ – maar je blijft gefocust op de ademhaling als de rode draad die door alles loopt. Je kunt een timer zetten of ongeveer 10 ademhalingen tellen. Laat het ritme zijn wat die is, zo relaxed mogelijk.

Dan blijf je gefocust op de ademhaling maar nu visualiseer je een warm, goud licht in je lagere buik. Een andere kleur is ook prima maar het belangrijkst is dat de aandacht in de buik blijft, bij de ademhaling. Bij de inademing visualiseer je dat het licht van boven langs jouw wervelkolom naar je buik gaat. Bij de uitademing ontspan je en het licht wordt geabsorbeerd in de buik. Dit doe je 3 minuten.

Breng vervolgens op een relaxte manier het lichtje naar het midden van je brein en laat het na een paar ademhalingen helemaal los. Blijf hierna nog een minuut rustig zitten om even na te voelen.

Voelt fijn toch? Probeer dit eens 3 dagen achter elkaar te doen voor het beste effect.