Intermittent fasting

Onze voedingsdeskundige Mike houdt je op de hoogte van alle trends op voedingsgebied. Deze maand: Intermittent Fasting. 

Intermittent Fasting is een term die gebruikt wordt voor een eetpatroon dat cycli van vasten en eten doorloopt. IF geeft niet aan wat je moet eten maar geeft je afgebakende periodes wanneer je mag eten. Het lijkt dus niet op een conventioneel dieet maar wordt wel degelijk ingezet als afvalmethode.

Er zijn verschillende vormen van Intermittent Fasting, waarvan de een iets intenser is dan de ander. IF kan variëren van om de dag vasten waarbij je 24 uur wel mag eten en 24 uur niet, tot 5 uur per dag eten tussen 17.00 en 22.00 uur. Deze laatste variant is afkomstig van de Amerikaanse dieetgoeroe Bert Herring, die het eetpatroon van onze verre voorvaderen heeft bestudeerd en ontdekte dat zij alleen ‘s avonds aten omdat er overdag gejaagd moest worden. De meest gangbare variatie is waarbij er alleen gegeten mag worden tussen 12.00 en 20.00 uur en je dus 16 uur vast. In principe mis je dan alleen je ontbijt. Misschien een optie om uit te proberen in het weekend wanneer je je toch nog een keertje kan omdraaien?

 

Voordelen van IF:

  • Het alleen eten gedurende periodes zorgt tussendoor voor meer tijd voor andere dingen en het geeft houvast.
  • Het kan zijn dat je door het vasten sneller vol zit wat betekent dat de algehele calorie inname afneemt.
  • Door te vasten word je lichaam extra gestimuleerd om vet te verbranden. Dit komt omdat de suikers in je lichaam na 8 uur verbrand zijn en je lichaam dan overgaat op het verbranden van vet. Dit maakt het dus een mogelijke effectieve afvalmethode.

Nadelen van IF:

  • Het vergt veel doorzettingsvermogen.
  • Het is moeilijk vol te houden in sociale situaties waarin er van je verwacht kan worden dat je mee-eet.
  • Het effect op de sportprestaties is mogelijk nadelig.

Mijn eigen ervaring met Intermittent Fasting:

Ik heb zelf een tijdje aan IF gedaan en ik heb eerlijk gezegd meer de nadelen dan de voordelen ervaren. Voor mij bleek het wel een effectieve methode om af te vallen, alleen had ik mede doordat mijn rustmetabolisme vrij snel werkt wel een extreem hongergevoel en ik ben persoonlijk van mening dat afvallen en honger niet samen hoeven te gaan. Ook vond ik het lastig om in te spelen op sociale situaties en merkte ik dat ik ze daardoor ging vermijden. Ik zou IF adviseren aan mensen die geen 9 tot 5 baan hebben en daardoor vrijer zijn wanneer ze slapen of juist aan mensen met een strak weekschema die IF dan goed kunnen integreren in hun leven.