Zo versterk je je wilskracht

De dagen worden korter en kouder. De kerstverlichting op straat hangt weer. De verleiding om thuis te blijven en je favoriete serie te kijken, is groot. Hoe zorg je ervoor dat je je sportritme aanhoudt (of verbetert)?

Met een gezonde portie wilskracht kun je uitstelgedrag de kop indrukken, verleidingen beter weerstaan en veranderingen doorvoeren. Het verschilt per persoon (en ook per dag!) hoe groot je wilskracht is. Maar voor iedereen geldt dat je het kunt versterken.

Hoe? Eigenlijk train je wilskracht precies zoals je je spieren traint om ze sterker te maken. Je wilskracht-workout ziet er als volgt uit:

  • Je weerstaat een verleiding (om je sportmoment skippen).
  • Je weegt tegenstrijdige doelen tegen elkaar af (bankhangen of bankdrukken?)
  • Je laat je niet meeslepen door een gevoel of gedachte (met je maten mee de kroeg in voor een biertje).
  • Je stelt de verleiding uit. Whut? Hiermee wordt bedoel dat je niet meteen toegeeft aan een verleiding (zoals een reep chocola opeten), maar dat je deze tien minuten uitstelt. Zo verbeter je je weerstand én impulscontrole.

Elke keer dat je bovenstaand rijtje traint, raakt je wilskracht vermoeid, net als bij krachttraining je spieren vermoeid raken. Maar op de langere termijn groeit je wilskracht en wordt deze sterker.

Nog een vergelijking die opgaat: het is slim om je wilskracht-spier niet te overbelasten, want dat kan ‘blessures’ opleveren. Oftewel, dan werkt het

averechts en beland je gegarandeerd op de bank met Netflix, chips en bier, zónder te sporten.

Wat ook helpt

  • Slaap voldoende (gemiddeld 7 à 8 uur nachtrust per nacht). Let op: dit hoeven niet allemaal slaapuren te zijn. Het gaat om rust. Dus een uurtje rustig liggen voordat je in slaap valt, telt ook.
  • Ontwikkel sportroutines (zet vaste dagen en sportmomenten in de agenda).
  • Omring je met sportfanaten (werkt aanstekelijk).
  • Beloon jezelf (na het sporten alsnog onderuit op de bank).

En na de wilskracht-workout volgt natuurlijk je mentale cooling-down.

Bekijk bijvoorbeeld eens dit filmpje over wilskracht, voordat je verder gaat met de volgende activiteit in je agenda.

ACTIE

Om de motivatie erin te houden, is de actie Bring a friend met ingang van déze maand het hele jaar geldig. Dus zodra een vriend, familielid of (vage) kennis lid wordt bij Health Club Jordaan krijgen jullie allebei eenmalig €30,- korting op de eerste of eerstvolgende factuur.

De kleine lettertjes: deze aanbieding geldt niet in combinatie met een andere actie.

Tot ziens op de club!

Team HCJ